EkoAvanture so izkustvene interdisciplinarne delavnice za učence predmetne stopnje osnovnih šol in dijake srednjih šol. Zasnovane so z namenom, da mlade spodbudimo k raziskovanju njihove lastne okolice, zlasti rečnih ekosistemov, in k prenosu teoretičnega znanja o okolju in naravi v prakso. Na ta način bodo učenci in dijaki razvili občutek povezanosti in odgovornosti do svojega okolja in rek ter v prihodnosti aktivno in ozaveščeno skrbeli zanje. EkoAvanture podpirajo naš dolgoročni cilj krepitve ozaveščenosti in sodelovanja javnosti v procesu soustvarjalnega skrbništva rek, ki poudarja skupno skrb za reke in uporabo na naravi temelječih rešitev.
Delavnica je namenjena urjenju veščin opazovanja narave, aktivaciji različnih čutov, raziskovanju lokalne reke ali potoka ter spoznavanju vodnih in obvodnih vrst rastlin, živali in gliv. Učenci in dijaki bodo vzorčili vodne nevretenčarje – osnovnošolci bodo osredotočeni predvsem na prepoznavanje taksonomskih skupin, dijaki pa bodo terensko delo nadgradili z analizo podatkov in izračunom biotskega indeksa Trent, t.j. orodja za pridobivanje ocene ekološkega stanja voda. Udeleženci bodo pripravili vizualizacijo podatkov in predstavitev rezultatov vzorčenja. Delavnico bodo zaključili z razpravo, osnovnošolci predvsem o novih opažanjih v lokalnem okolju, srednješolci pa z oblikovanjem konkretnih predlogov za izboljšanje ekološkega stanja proučevanega vodotoka.
Med spoznavanjem reke ne moremo prezreti številnih procesov, ki se odvijajo v in ob njej, ter dejstva, da se reka nenehno spreminja. Delavnica je namenjena razvoju razumevanja naravne rečne dinamike, pri čemer si lahko pomagamo s konceptom štirih razsežnosti reke. Govorili bomo o vzdolžni, bočni, navpični in časovni razsežnosti reke, jih skušali prepoznati v lastnem okolju in poiskati procese, ki so značilni za posamezno razsežnost. Učenci in dijaki bodo uvideli, da rečni procesi sčasoma oblikujejo raznolike življenjske prostore oziroma habitate, ki podpirajo tudi visoko vrstno pestrost oziroma biotsko raznovrstnost. Med terenskim delom bomo popisali rečne ovire, spoznavali njihov namen in delovanje, pa tudi vplive na rečni ekosistem. Kolikor bodo dopuščale možnosti, bomo rečne procese, kot je na primer gibanje rečnih sedimentov, učencem in dijakom tudi nazorno predstavili.
Kako je reka oblikovala lokalno okolje in kako se je njeno gibanje skozi naš kraj spreminjalo skozi čas? V tem sklopu bomo raziskovali povezanost našega kraja z reko. Ogledali si bomo zgodovinske zemljevide in karte poplavnih območij ter primerjali načrte poselitve v odvisnosti od reke skozi čas. Pogovarjali se bomo o pomembnosti ohranjanja poplavnih ravnic in naravne obrežne vegetacije ter spoznali reko kot življenjski prostor številnih ribjih vrst. Spoznali bomo življenjski cikel rib ter bobra, ki v naravi deluje kot ekosistemski inženir. Sklop bomo zaključili z razmislekom o tem, kako lahko ob vseh potrebah človeštva zagotovimo tudi prostor za reko — tudi s pomočjo koncepta na naravi temelječih rešitev.
V sklopu četrte delavnice bodo učenci in dijaki spoznavali soustvarjalno skrbništvo rek ter se preizkusili v vlogi mladih novinarjev. Srednješolci bodo s pomočjo profesorja identificirali lokalne deležnike na področju upravljanja voda in z izbranimi sogovorniki samostojno izvedli raziskovalne intervjuje. Osnovnošolci pa bodo v domačem okolju opravili etnografski intervju – pogovor z osebo o percepciji rek in našem odnosu do narave v širšem smislu. Rezultat delavnice bo lahko predstavitev za razred, objava prispevka v šolskem ali lokalnem časopisu, mogoča pa je tudi medpredmetna povezava z učnim načrtom za slovenščino ali sodelovanje s šolskim novinarskim krožkom.
Program je v pripravi.
Program je v pripravi.
Program je v pripravi.
Program je v pripravi.
Hvala za vaše zanimanje za izvedbo delavnic EkoAvanture.
V obrazcu označite teme, ki bi jih želeli izvesti na vaši šoli. Možna je izvedba delavnic za največ dve temi hkrati.
Za lažjo organizacijo izvedbe delavnic vas prosimo, da v sporočilu navedete naslednje podatke:
število otrok in njihovo starost oz. razred,
število ur, ki jih želite nameniti izvedbi programa,
okvir, v katerega želite umestiti program (npr. naravoslovni dan, redni pouk, RAP, krožek ipd.),
predvideno lokacijo izvedbe,
želeni in dva rezervna termina izvedbe.
NOVICE IN DOGODKI
Dogodek: EkoAvanture – dvodnevna nacionalna delavnica za učitelje in mentorje [26.-27. 9. 2025]
Novica: Izvedli smo štiri regijske delavnice za učitelje [7. 7. 2025]