EcoAdventures are hands-on, interdisciplinary workshops designed for upper primary and secondary school students. They aim to inspire young people to explore their local environment—especially river ecosystems—and put their knowledge about nature and the environment into practice. Through these experiences, students develop a sense of connection and responsibility toward their surroundings and local rivers, encouraging them to care for them actively and thoughtfully in the future. EcoAdventures also support our long-term goal of raising environmental awareness and promoting public engagement in the co-creative stewardship of rivers, emphasizing shared responsibility and the use of nature-based solutions.
Delavnica je namenjena urjenju veščin opazovanja narave, aktivaciji različnih čutov, raziskovanju lokalne reke ali potoka ter spoznavanju vodnih in obvodnih vrst rastlin, živali in gliv. Učenci in dijaki bodo vzorčili vodne nevretenčarje – osnovnošolci bodo osredotočeni predvsem na prepoznavanje taksonomskih skupin, dijaki pa bodo terensko delo nadgradili z analizo podatkov in izračunom biotskega indeksa Trent, t.j. orodja za pridobivanje ocene ekološkega stanja voda. Udeleženci bodo pripravili vizualizacijo podatkov in predstavitev rezultatov vzorčenja. Delavnico bodo zaključili z razpravo, osnovnošolci predvsem o novih opažanjih v lokalnem okolju, srednješolci pa z oblikovanjem konkretnih predlogov za izboljšanje ekološkega stanja proučevanega vodotoka.
Med spoznavanjem reke ne moremo prezreti številnih procesov, ki se odvijajo v in ob njej, ter dejstva, da se reka nenehno spreminja. Delavnica je namenjena razvoju razumevanja naravne rečne dinamike, pri čemer si lahko pomagamo s konceptom štirih razsežnosti reke. Govorili bomo o vzdolžni, bočni, navpični in časovni razsežnosti reke, jih skušali prepoznati v lastnem okolju in poiskati procese, ki so značilni za posamezno razsežnost. Učenci in dijaki bodo uvideli, da rečni procesi sčasoma oblikujejo raznolike življenjske prostore oziroma habitate, ki podpirajo tudi visoko vrstno pestrost oziroma biotsko raznovrstnost. Med terenskim delom bomo popisali rečne ovire, spoznavali njihov namen in delovanje, pa tudi vplive na rečni ekosistem. Kolikor bodo dopuščale možnosti, bomo rečne procese, kot je na primer gibanje rečnih sedimentov, učencem in dijakom tudi nazorno predstavili.
Kako je reka oblikovala lokalno okolje in kako se je njeno gibanje skozi naš kraj spreminjalo skozi čas? V tem sklopu bomo raziskovali povezanost našega kraja z reko. Ogledali si bomo zgodovinske zemljevide in karte poplavnih območij ter primerjali načrte poselitve v odvisnosti od reke skozi čas. Pogovarjali se bomo o pomembnosti ohranjanja poplavnih ravnic in naravne obrežne vegetacije ter spoznali reko kot življenjski prostor številnih ribjih vrst. Spoznali bomo življenjski cikel rib ter bobra, ki v naravi deluje kot ekosistemski inženir. Sklop bomo zaključili z razmislekom o tem, kako lahko ob vseh potrebah človeštva zagotovimo tudi prostor za reko — tudi s pomočjo koncepta na naravi temelječih rešitev.
V sklopu četrte delavnice bodo učenci in dijaki spoznavali soustvarjalno skrbništvo rek ter se preizkusili v vlogi mladih novinarjev. Srednješolci bodo s pomočjo profesorja identificirali lokalne deležnike na področju upravljanja voda in z izbranimi sogovorniki samostojno izvedli raziskovalne intervjuje. Osnovnošolci pa bodo v domačem okolju opravili etnografski intervju – pogovor z osebo o percepciji rek in našem odnosu do narave v širšem smislu. Rezultat delavnice bo lahko predstavitev za razred, objava prispevka v šolskem ali lokalnem časopisu, mogoča pa je tudi medpredmetna povezava z učnim načrtom za slovenščino ali sodelovanje s šolskim novinarskim krožkom.
NEWS AND EVENTS
Dogodek: EkoAvanture – dvodnevna nacionalna delavnica za učitelje in mentorje [26.-27. 9. 2025]
Novica: Izvedli smo štiri regijske delavnice za učitelje [7. 7. 2025]